Lansering av restråstoffkartlegging

Illustrasjonsbilde med naturlandskap av himmel, horisont og hav i bakgrunnen - og bergformasjon i forgrunnen. En gul firkant med teksten "Restråstoff i Trøndelag" dekker 1/5 av bildet.
Kartlegging av restråstoff i Trøndelag lanseres på Teams 28. oktober.

Trøndelag fylkeskommune ønsker i samarbeid med WoodWorks! Cluster, NCE Aquatech Cluster og Agritech Cluster velkommen til lansering av "Restråstoff i Trøndelag - Forekomst og status for restråstoff i blå og grønne verdikjeder".

Lanseringen skjer i forbindelse med webinaruka til Agritech Cluster, mandag 28. oktober kl. 08:30-10:00.

Meld deg på her

Om restråstoffkartlegginga

For å sikre framtidig verdiskaping og sysselsetting, må naturressursene utnyttes effektivt, og på en bærekraftig måte.

Foredling av restråstoff – materialet som ikke er det primære hovedproduktet når man bearbeider en råvare – vil være viktig for å sikre økt verdiskaping og en videreutvikling av bioøkonomien.

En oppdatert oversikt over forekomst av restråstoff fra blå og grønn sektor (aktører, typer restråstoff; mengder og kvalitet), samt status på aktuelle bruksområder, har derfor blitt utarbeidet for Trøndelag.

Dette for å lettere kunne diskutere regionens potensiale for verdiskaping av restråstoff, kartlegge eventuelle symbioser innad og mellom sektorene, samt tydeliggjøre hvilke utfordringer som er til stede.

Kartleggingsarbeidet har blitt utført av EY, NIBIO, Green House og ReSourcer.

Som en del av kartleggingsstudiet har det blitt utviklet et verktøy som gir geografisk oversikt over restråstoffstrømmene i Trøndelag, dagens utnyttelse av restråstoffene, samt estimert verdiskaping.

08:30   Velkommen v/ Ingvill Dalseg, leder hovedutvalg næring og industri, TRFK
08:35   BIOVERDI-prosjektet v/ Kari Thyholt
08:50   Restråstoff i Trøndelag, Forekomst og status for restråstoff i blå og grønne verdikjeder v/ EY med konsortie

Vi åpner for spørsmål/diskusjon etter presentasjonen (moderator Jon A. Svenningsen, Agritech Cluster)