Seks leverandører vil levere fremtidens hurtigbåt.
5. november 2021 signerte fylkesdirektør for samferdsel i Trøndelag, Erlend Solem, utviklingskontrakter med seks leverandører i prosjektet Fremtidens hurtigbåt ll.
Kontraktene ble signert på vegne av fylkeskommunene Trøndelag, Vestland, Nordland og Troms og Finnmark. Dermed er en for alvor i gang med å utvikle hurtigbåter for fremtiden.
Alle seks takket ja
Konkurransen energieffektivt design ble kunngjort 1. oktober, og i de påfølgende ukene har et stort team vurdert både kvalifikasjonskrav og idéskisser.
Åtte leverandører leverte tilbud. Av disse ble seks leverandører invitert til å delta i prosjektet og motta et tilskudd på 1,5 millioner kroner til videreutvikling av sitt designkonsept.
16,5 millioner kroner i utviklingsmidler
De neste fem månedene skal Eker Design, ESNA, LMG Marin, SES-X, Transportutvikling og Umoe Mandal jobbe videre med sine konsepter.
I begynnelsen av april 2022 vil inntil fire leverandører inviteres med i prosjektets neste fase for videreutvikling og modelltesting av designet. Konkurransens avsluttende fase starter ved årsskiftet 2022/2023 der inntil tre leverandører får i oppgave å ferdigstille fartøydokumentasjon, inkludert kostnadsramme for bygging og drift av fartøyet. Totalt kan leverandører som får være med hele veien motta inntil 16,5 millioner kroner hver i utviklingsmidler.
Minimum 30 prosent reduksjon
Om halvannet år, i mai 2023, avsluttes designdelen av hurtigbåtprosjektet. Målet er da å ha utviklet nullutslippshurtigbåter med minimum 30 prosent lavere energiforbruk sammenlignet med dagens fartøy. Ambisjonen er å bruke de innovative design- og teknologiløsningene som en mal i fremtidige hurtigbåtanskaffelser.
Oppdragsgiver er godt fornøyd med oppstarten av konkurransen og ser frem til å følge leverandørene videre i jakten på fremtidens hurtigbåt.
Prosjektet er støttet av Klimasats, en støtteordning underlagt Miljødirektoratet for reduksjon av klimagassutslipp.
Kontakt:
Her er forslagene fra de seks leverandørene: