Her er mottakerne av årets kunst- og kulturstipend

F.v. øverst. Jan Grønningen, leder av hovedutvalg for kultur, Carlos Correia, Daniel Vincent Hansen, Astrid Thorvaldsen, Tale Vang Ellefsen. F.v. nederst. Andrea Winsnes, Hogne Kleiberg, Sigrid Fivelstad, Merete Letnes Ødegaard fra hovedutvalg for kultur (INP). Foto:  Kristin Heggdal/Trøndelag fylkeskommune.
F.v. øverst. Jan Grønningen, leder av hovedutvalg for kultur, Carlos Correia, Daniel Vincent Hansen, Astrid Thorvaldsen, Tale Vang Ellefsen. F.v. nederst. Andrea Winsnes, Hogne Kleiberg, Sigrid Fivelstad, Merete Letnes Ødegaard fra hovedutvalg for kultur (INP). Foto: Kristin Heggdal/Trøndelag fylkeskommune.

Mottakerne spenner fra manusforfattere til jazzmusikere, og er valgt ut blant 98 søkere.

Ordningen med kunst- og kulturstipend ble innført da fylkene i Trøndelag ble sammenslått i 2018, og har siden vært en årlig tildeling.

I år fikk Trøndelag fylkeskommune inn 98 søknader, som ble vurdert av en ekstern fagjury med fem personer fra ulike deler av kulturlivet. Stipendene er på 55 000 kroner til hver.

Årets stipender ble delt ut av leder av hovedutvalg for kultur, Jan Grønningen, under en markering 24. mai.

– Det er liten tvil om at det finnes mange unge, talentfulle kunst- og kulturaktører i TrøndelagTrøndelag fylkeskommune har store ambisjoner om å støtte kunst og kultur, og ved å dele ut stipend ønsker vi å gi unge i fylket mulighet til å videreutvikle seg innenfor sine kunstfelt, sa Grønningen under markeringen.

Her er de 11 mottakerne av årets stipender:

Musikk

Tale Vang Ellefsen, Oslo/Trondheim; fiolinist, komponist og lyddesigner.

– Kunst- og kulturstipendet gir meg tid til å fordype meg videre i felespill, elektronikk og improvisasjon, sier Ellefsen.

Tale Vang Ellefsen. Foto: Roy Nilsen.

Hogne
Kleiberg, Trondheim; jazzpianist og komponist.

– Jeg skal bruke kunst- og kulturstipendet til å reise og videreutvikle meg som pianist og komponist, sier Kleiberg.

Hogne Kleiberg. Foto: Sofie Berrefjord.

Veslemøy Narvesen,
Trondheim; jazztrommeslager og -komponist.

– Jeg skal bruke kunst- og kulturstipendet til å skrive ny musikk til et soloprosjekt og fordype meg i å arrangere for orkesterVisuell kunst, sier Narvesen.

Veslemøy Narvesen. Foto: Agnete Brun.

Visuell kunst

Daniel Vincent Hansen, Trondheim; bildekunstner.

– Jeg skal bruke kunst- og kulturstipendet til et kunstprosjekt som utforsker gamle skoger i Europa, sier Hansen.

Daniel Vincent Hansen. Foto: privat.

Carlos
Correia, Trondheim; bildekunstner.

– Jeg vil bruke kunst- og kulturstipendet til å fortsette å utøve mitt kunstneriske arbeid, sier Correia.

Carlos Correia. Foto: Privat.

Sigrid Fivelstad, Bergen/Rindal, bildekunstner.

– Med kunst- og kulturstipendet får eg høve til å fordjupe meg innan lokale handverkstradisjonar, sier Fivelstad.

Sigrid Fivelstad. Foto: Privat.

Dans

Lou Ditarando, Oslo/Trondheim; danser og koreograf.

– Med kunst- og kulturstipendet får jeg videreutviklet dansekunsten min innen tematikkene klima, økologi og skeivhet, sier Ditarando.

Lou Ditaranto. Foto: Antero Hein.

Andrea Winsnes, Melhus
, danser.

– Jeg skal bruke kunst- og kulturstipendet til å fordype meg i et eget prosjekt, og ta workshops i Brussel, sier Winsnes.

Andrea Winsnes. Foto: privat.

Scene

Ragnhild Risnes, Oslo/Trondheim; sanger og skuespiller.

– Med kunst- og kulturstipendet kan jeg bruke tida mi på å lage artig, fengende og tankevekkende teater og musikk, sier Risnes.

Ragnhild Risnes. Foto: Privat.

Eline Gomo Hallem, Trondheimskuespiller, klovn og dramatiker.

– Jeg skal bruke kunst- og kulturstipendet tilvidereutvikling av kunstneriske verktøy innen interaktivt teater, sier Hallem.

Eline Gomo Hallem. Foto: Charlotte East.

Astrid Thorvaldsen, Trondheim; regissør og manusforfatter.

– Jeg vil bruke kunst- og kulturstipendet til å utvikle meg som sjangerfilmforfatter, sier Thorvaldsen.

Astrid Thorvaldsen. Foto: Adam Singodia.

Morten Olsen Haugen,
Seniorrådgiver, seksjon kunst og kultur,
Trøndelag fylkeskommune
Tlf: 415 17 633