Håp om grønn skipsrevolusjon

illustrasjon, båt, fremtidens hurtigbtå
Slik kan fremtidens hurtigbåt kanskje se ut. Fotograf: illustrasjon

Fremtidens hurtigbåt er et prosjekt for å designe og bygge hurtigbåter som kjøres uten klimautslipp. Nylig la regjeringen sammen med SV 50 millioner kroner på bordet for å ta prosjektet videre.

– Nå skal de fire fylkeskommunene som inngår i Fremtidens hurtigbåt, diskutere veien videre sammen med staten. Det er fortsatt et stort finansieringsbehov, påpeker Odd Inge Bardal.

Designfasen i prosjektet fremtidens hurtigbåt er gjennomført og formelt avsluttet. Et samarbeidsprosjekt mellom fylkeskommunene Finnmark, Nordland, Trøndelag og Vestland.

– Sluttrapporten for prosjektet er levert til Klimasats, der vi har vist til svært gode resultater, sier leder for styringsgruppa, fylkesdirektør Odd Inge Bardal.

Nyvinning innen maritim næring

Lederen i styringsgruppa er godt fornøyd med resultatene så langt – også fordi det skapes helt ny skipsteknologi. Teknologi som kan bli en stor eksportnæring for norske verft og teknologiselskaper.

– Dette handler både om helt nye design, og det handler om å innfase helt ny og framtidsrettet teknologi. Batteri og hydrogen som energikilder i en hurtigbåt som skal ha samme fart og rekkevidde som båtene vi har i dag, krever flere nyvinninger for å lykkes. I første fase har vi vist at dette er mulig, påpeker Bardal.

Sikkerhetsgodkjenning

Gjennom prosjektet er det laget helt nye skrogdesign. Noe som er nødvendig for å oppnå nettopp fart og rekkevidde. Prosjektleder Ragnhild Harsvik Ødegaard er spent på veien videre.

– Vi er stolte over prosjektgjennomføringen. Vi har levert innenfor etablerte tidsrammer, innen vedtatte budsjettrammer, og ikke minst så har leverandørene i hydrogenprosjektet fått foreløpig sikkerhetsgodkjenning fra Sjøfartsdirektoratet, noe som gjør det mulig å gå videre også med utviklingen av hydrogen som energibærer på hurtigbåt. Det har ingen andre gjort før oss, underbygger en stolt Ødegaard.

Kraftig redusert energiforbruk

Samtlige leverandører i det energieffektive designløpet, utviklet hurtigbåtdesign som nådde målsetningen om minst 30 % lavere energiforbruk i tanktester og simuleringer.

– Dette er helt avgjørende for å kunne bygge båter med lang rekkevidde og høy fart. Noen av skrogdesignene har løftet båtene opp av vannet med hydrofoil-teknologi, altså vinger som løfter det meste av skroget over vannflaten, forklarer Ødegaard.

For anker

Etter fullføringen av designfasen, har prosjektet ligget for anker noen måneder, og er helt avhengig av at det tilføres statlige midler for å få bygget en fullverdig hurtigbåt for hver av de to prosjektløpene, hydrogen og energieffektive skrog.

– Regjeringen og SV la 50 millioner kroner inn i revidert statsbudsjett som nylig er vedtatt. Nå må vi gå i dialog med rederiene, verftene og de andre aktørene, og se på hvordan vi kan stake ut veien videre. 50 millioner kroner er langt fra nok, men Stortinget har valgt å prioritere prosjektet, og viser dermed at de har lagt merke til den innovative jobben som er gjort så langt. Men nå blir det viktig å sikre veien videre, underbygger Bardal.

Veien videre

Prosjektet Fremtidens hurtigbåt går altså nå i dialog med relevante aktører for å få innspill på hvordan det kan være mulig å realisere byggingen av fullskala hurtigbåter.

– Rett etter sommeren vil vi ta en dialogrunde for å stake ut leia videre. De fire fylkeskommunene må sammen med staten komme frem til hvordan prosjektet kan fullfinansieres og realiseres, avslutter leder i styringsgruppa for Fremtidens hurtigbåt, Odd Inge Bardal.