Fylkeskommunen med i to nye forskningssentre for miljøvennlig energi

Mari Roald Bern og Ragnhild Harsvik Ødegaard sitter ved et bord og ser på en PC-skjerm. De er to av fylkeskommunens representanter i de nye forskningssentrene for miljøvennlig energi. Foto: Ida Valsø
Mari Roald Bern og Ragnhild Harsvik Ødegaard er to av fylkeskommunens representanter i de nye forskningssentrene for miljøvennlig energi. Foto: Ida Valsø

Maritim transport og barrierer for energiomstilling er sentrale tema

I april avslørte Norges forskningsråd hvilke åtte nye forskningssentre for miljøvennlig energi (FME) som får finansiering. Trøndelag fylkeskommune er med som brukerpartner i to av disse sentrene.

Inntil 1,28 milliarder kroner til å utvikle nye miljøvennlige energiløsninger.

I forskningssentrene samarbeider næringsliv, forskningsmiljø og forvaltning om reduksjon av klimagassutslipp, mer effektiv bruk av energi, og økt produksjon av fornybar energi.

Framtidas hurtigbåt

Mari Roald Bern og Ragnhild Harsvik Ødegaard jobber begge med energiomstilling. Bern jobber med energi og klima og Ødegaard jobber med offentlig transport. De er godt fornøyde med at fylkeskommunen er med som brukerpartner i de nye sentrene.

– Hovedinngangen vår til å delta i et nytt forskningssenter er den offentlige transporten på sjø som vi som fylkeskommune har ansvar for, sier Ødegaard.

Maritime Energy Transition (MarTrans) er navnet på det ene forskningssenteret – hvor 65 partnere fra maritim industri og forskningsmiljø deltar.

– Vi har kommet langt på vei med å elektrifisere fergene våre, men det er fortsatt utfordringer med hurtigbåtene, sier Ødegaard.

I MarTrans får hun og kollegaene i samferdselsavdelinga delta i et stort nettverk som jobber med å utvikle felles løsninger innenfor maritim transport. De får også tilgang til den nyeste forskninga innenfor energieffektive løsninger og ny teknologi.

Ragnhild Harsvik Ødegaard sitter inntil et bord med en åpen pc foran seg. Hun er rådgiver i seksjon mobilitet i Trøndelag fylkeskommune, og leder arbeidet med deltakelsen i FME MarTrans. Foto: Ida Valsø
Ragnhild Harsvik Ødegaard er rådgiver i seksjon mobilitet i Trøndelag fylkeskommune. Hun leder arbeidet med deltakelsen i FME MarTrans. Foto: Ida Valsø

Orkland med som case

I det andre forskningssenteret er hovedtemaet reduksjon av både kostnader og naturpåvirkning i energiomstillinga. I tillegg til Trøndelag fylkeskommune, er flere trønderske aktører som Orkland kommune, Orkland Energi, Elkem Thamshavn, Orkland Næringspark og Thamsklyngen med som brukerpartnere.

– Dette er gode nyheter for energiomstillinga i Trøndelag, sier Bern.

Integrated Hub for Energy System Analyses (FME InterPlay) er navnet på forskningssenteret, og ekstra spennende er det at Trøndelag er så godt representert.

– Vi vil være med på å gjøre en forskjell i utviklinga av energisystemet. Og vi vil lære mer for å få et bedre beslutningsgrunnlag, sier Bern.

Ved å delta i forskningssenteret får både offentlig sektor og industriaktører større kunnskap om de ulike delene av energisystemet, og teknologiens påvirkning på naturen i arbeidet med det grønne skiftet.

Mari Roald Bern sitter ved et bord og smiler. Foran seg har hun en åpen pc. Hun er seniorrådgiver innenfor energi og klima i seksjon næring i Trøndelag fylkeskommune, og leder arbeidet med deltakelsen i FME InterPlay. Foto: Ida Valsø
Mari Roald Bern er seniorrådgiver innenfor energi og klima i seksjon næring i Trøndelag fylkeskommune. Hun leder arbeidet med deltakelsen i FME InterPlay. Foto: Ida Valsø

Samfunnsutviklerrollen

Fylkeskommunen har en viktig samfunnsutviklerrolle og skal lage planer og strategier innenfor mange samfunnsområder. Da er det viktig å være godt kjent med hva som foregår.

– Å delta i disse forskingssentrene gir oss en viktig møteplass der aktører på tvers av offentlig, privat og forskingssektor snakker sammen. Det er viktig nå som store og viktige endringer skjer, sier Bern.

Målet med alle FME-sentrene er: Økt innovasjon og verdiskapning i de deltagende offentlige institusjonene og private virksomheter samt i det norske samfunn generelt, og bidra til reduksjon av klimagassutslipp på nasjonalt og internasjonalt plan samt til en mer effektiv bruk av energi og økt produksjon av fornybar energi.

– Det at vi får statlige midler sier noe om at det vi jobber med er viktig for utviklinga av samfunnet, og noe vi må jobbe mer med, avslutter Ødegaard.