Folkehelseprisen 2024 gikk til Monica Lillefjell

Monica Lillefjell mottok folkehelseprisen 2024 av leder i Folkehelsealliansen i Trøndelag, Steinar Krokstad.

Monica Lillefjell fikk folkehelseprisen 2024 for sitt langvarige arbeid med folkehelse og sin forskning på fagområdet.

Prisen ble delt ut i forbindelse med Folkehelsealliansen sin årlige folkehelsekonferanse og består av glassbilde laget av kunstneren Heidi Midsel Bullen og et diplom.

Lillefjell er en internasjonal anerkjent folkehelseforsker som både har tatt initiativ til og deltatt i store internasjonale forskningsprosjekter.Hun har lang fartstid innen folkehelsefeltet og forskning på det.

Hun var en av initiativtakerne til Trøndelagsmodellen for folkehelsearbeid, som er en metode for å drive systematisk og kunnskapsbasert folkehelsearbeid i kommunene. Hun har også vært i ledelsen for utviklingen av modellen.Modellen er forskningsbasert og utviklet i tett samarbeid med tre kommuner mens de valgte, planla, gjennomførte og evaluerte folkehelsetiltak.

Syv forslag til vinnere

Styret i Folkehelsealliansen i Trøndelag mottok innen fristen syv gode forslag til Folkehelseprisen 2024.

• Oftensåsens venner – for sin tilretteleggingen av flere kilometer med turstier som har gjort Oftenåsen til et bynært og naturlig utfartssted for befolkningen i Steinkjer.
  • Steinkjer Revmatikerforening – for sitt mangfold av aktivitetstilbud til sine medlemmer i alderen 5-95 år.
  • De frivillige i Kirkens SOS – som gjennom 40 år har hatt samtaler med mennesker i krise og slik bidratt til forebygging av selvmord og psykisk uhelse.
  • Professor Monica Lillefjell ved NTNU Senter for helsefremmende forskning – for sitt langvarige arbeid med folkehelse og sin forskning med fokus på å gå fra kunnskap til praksis og fra praksis til kunnskap.
  • Hanne Vilja Sagmo, tidligere prosjektleder ABC-piloten ABC for god psykisk helse – for sin innsats utenom det vanlige om hva som fremmer psykisk helse for folk.
  • «Dugnadsgjengen» i IL Hållingen – som utfører arbeid i et fellessskap til beste for Høylandet-samfunnet.
  • Inderøy kommune - som med sitt tiltak «Ung i lag» har vist at de tar ungdommens behov «på alvor» og er flinke til å dele med andre kommuner og formidle sine erfaringer