Flere gruer seg til å gå på skolen

Illustrasjon Foto: Ben Mullins
Illustrasjon Foto: Ben Mullins

Stadig flere barn og unge klarer ikke å møte jevnlig på skolen fordi de gruer seg til å gå på skolen. Dette bekymrer mobbeombud Hans Lieng.

Flere barn utvikler skolevegring. 

Lærere er opptatt av å inkludere alle i fellesskapet, og ledere bruker mye tid på arbeidet med det psykososiale miljøet.  

- Viljen er der, men det er manglende kompetanse og menneskelige ressurser som er begrensningen. I mange kommuner stilles det for store krav til hvilke elevutfordringer en lærer skal kunne tilrettelegge for i en ordinær skoleklasse, forteller mobbeombud Hans Lieng. 

Skolen klarer ikke å gi nødvendig forutsigbarhet og trygghet ved å ha en fast person til å følge opp den sårbare eleven daglig.  Det er også lang ventetid på sakkyndig vurdering og hjelp fra PPT.  

- Konsekvensen er at mange barn og unge ikke får den skolegangen de har krav på. Det som bekymrer, er all den skolegangen som går tapt før den sårt tiltrengte hjelpen settes inn. Dersom barnet skal få hjelp må de voksne samarbeide aktivt om å finne gode løsninger, sier Lieng.

 

Mangel på ressurser forsterker problemet

Skolene må ha kapasitet til å sette inn kompetente ansatte som kan etablere trygge, faste relasjoner til barnet.

- Ansatte med relevant kompetanse, som får avsatt tid til dette arbeidet, vil over tid kunne klare å skape mestringsfølelse, både faglig og sosialt. Det er politikernes ansvar å sørge for at skole og støttesystem har ressurser til å hjelpe de barna som er i ferd med å falle ut av skolen, avslutter Lieng. 

Les mer om dette og flere viktige tema i rapporten om mobbeombudets arbeid i barnehage- og skoleåret 2020/2021.  

Her leser  du mobbeombudets rapport

Kontaktinfo: