Flere drepte på trønderske veger

Pål Sæther Eiden. Bilde
Leder i Trafikksikkerhetsutvalget i Trøndelag, Pål Sæther Eiden (H), presenterer tall og info om trafikkåret i Trøndelag under den årlige pressekonferansen om trafikksikkerhet (Foto: Trøndelag fylkeskommune).

Foreløpige tall for 2023 viser at tolv personer ble drept på trønderske veger i 2023. Det er to mer enn året før.

Onsdag 3. januar ble Trøndelag fylkeskommunes årlige pressekonferanse om trafikksikkerhet avholdt på Scandic Hell hotel.  

Pressekonferansen ble holdt i samarbeid med politiet, Statens vegvesen, Statsforvalteren og Trygg Trafikk. Hovedtema er ulykkesstatistikk og trafikksikkerhet.  

Et mørkt år  

I løpet av 2023 ble 118 drept i trafikken i Norge. I Trøndelag viser de foreløpige tallene at tolv ble drept (årsakene til noen av ulykkene må kartlegges før en gå ut med endelige tall, red. anm.)  

Om tallene står seg, er dette to mer enn i 2022. Da døde ti personer på trønderske veger. 

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa i en pressemelding 1. januar i år at 2023 har vært et mørkt år for trafikksikkerheten på norske veger.  

Leder i Trafikksikkerhetsutvalget i Trøndelag, Pål Sæther Eiden (H) deler denne oppfatningen.  
- Innen 2030 har vi et mål om maksimalt 50 drepte og maksimalt 350 hardt skadde på norske veger, sier han.  
Totalt omkom 118 personer på norske veger i 2023.

Færre tatt for høy fart  

Trafikkulykkene i 2023 i Trøndelag har rammet alle trafikantgrupper. De har rammet trafikanter i alle aldre, og har skjedd over hele Trøndelag.   

Nesten halvparten av dødsulykkene har imidlertid skjedd på europaveg (46 prosent per 28.12.2023). Dette har først og fremst sammenheng med høyere fart og økt trafikkmengde. 

Av positive tall har det i 2023 vært færre sjåfører som har blitt tatt for å kjøre for fort enn de to foregående årene.   

Samtidig har politiet avdekket at flere har kjørt i ruspåvirket tilstand i samme periode. Det er blant annet en økning i sjåfører som kjører etter å ha tatt kokain eller cannabis.   

UP anslår at det hver dag foretas rundt 130.000 kjøreturer det sjåføren er påvirket av et eller annet rusmiddel i Norge. Andelen som tas er dessverre svært liten. Bare rundt 30 sjåfører blir ifølge UP daglig tatt for ruskjøring.  

Etterlyser mer kunnskap  

Trygg Trafikk ønsker seg derfor mer kunnskap om rusmidler og konsekvensene hvis en setter seg bak rattet   

- Alkohol er en ting. Her vet folk at de må vente 12-15 timer før de kan kjøre.  Men hvor lenge må en vente etter å ha inntatt cannabis eller kokain? Det har ikke folk flest nok kunnskap om. Kampanjer kan bidra til økt kunnskap om dette og kontroller kan avdekke en liten del. Men dette betinger samhandling, og jeg vil gi honnør til Trøndelag fylkeskommune for å legge til rette for samhandling mellom Politi, Statsforvalter, Statens vegvesen og Trygg Trafikk, sier Skjervø.  

Uoppmerksomme sjåfører  

Folks oppmerksomhet når de sitter bak rattet er også et problem, sier distriktsleder i UP Midt, Anders Sjøtrø.  

- Alle er enige om at de store skjermene på dashbordet er et problem. Rundt 30 prosent av ulykker som skyldes uoppmerksomhet, kan knyttes til slike skjermer. Men vi i UP kan bare gripe inn mot ulovlig bruk av mobiltelefon, sier Sjøtrø.  
  
Han etterlyser at myndighetene og bilprodusentene tar et større ansvar her.  

Bedre mopedbil-opplæring   

Kjøring med mopedbil og ATV-er ble også behørig diskutert på pressekonferansen. I juli i 2023 var det en tragisk ulykke i Steinkjer der to unge jenter omkom etter en kollisjon med en personbil. Tatt i betraktning alle mopedbilene som finnes på trønderske veger, har det imidlertid vært relativt få ulykker. Politiet skulle uansett sett at det gjennomføres bedre opplæring av de unge som skal kjøre disse små bilene. Det mener også Trygg Trafikk og distriktsleder Frode Skjervø.  

- De som kjører mopedbiler er en sårbar gruppe der fokuset må være mer opplæring. Samtidig må det også rettes fokus på oss som kjører vanlig bil. Vi må være varsomme og ta hensyn til de som kjører mopedbiler. Samtidig må mopedbilsjåførene ta hensyn til at de sitter bak rattet i et saktegående kjøretøy, sier han.