Felles innsats for økt kompetanse

personer, sofa, partnerskapsavtale, avtale
Foran fra venstre: Vegard Iversen (Trøndelag fylkeskommune), Annikken Kjær Haraldsen (KS Trøndelag), May Beate Haugan (NAV Trøndelag), Guro Angell Gimse (NHO), Ingrid Dahl Furunes( Næringsalliansen for Trøndelag), Frode Kvittem (Statsforvalteren i Trøndelag) og Even Ystgård (Trøndelag fylkeskommune) Bak fra venstre: Torgeir Toppe (Voksenopplæringsforbundet), Annikken Løe (NTNU),Aina Hildrum (Nord universitet), Hilde Hansen (Høyere yrkesfaglig utdanning) og Øyvind Tingstad (Kompetanseforbundet) Foto: Kristin Heggdal

Kompetanseforum Trøndelag vil styrke samarbeidet for å øke kompetansen som arbeidslivet har behov for. Partene inngikk nylig en partnerskapsavtale for et tettere og mer forpliktende samarbeid mellom arbeidslivet, utdanningsaktørene, frivilligheten og offentlig sektor.

Partnerskapsavtalens mål er at Kompetanseforum Trøndelag skal sørge for en helhetlig og samordnet oppfølging av Trøndelags kompetansestrategi . Dette gjennom felles mål, koordinert innsats og avklart ansvarsfordeling. 

Kompetansestrategi for Trøndelag gir overordnede føringer, men nå er det tid for praktisk handling.  

- Denne partnerskapsavtalen er viktig for å sikre felles fokus på framtidige utfordringer i Trøndelag. De ulike partene representerer ulik kompetanse og ressurser som det er viktig å se i sammenheng, sier Vegard Iversen, direktør for utdanning og kompetanse i Trøndelag fylkeskommune.

Et eksempel på samarbeid mellom partene er Trøndelagsmodellen- skreddersydd veg til sikker jobb. Det er NAV Trøndelag og Trøndelag fylkeskommune sin felles satsing for å redusere antall unge utenfor arbeid eller utdanning. Sammen med arbeidsgivere som trenger fagarbeidere skal også NAV og fylkeskommunen sikre rekruttering til bransjer med behov for arbeidskraft.

Partene i Kompetanseforum Trøndelag ønsker å videreutvikle partsamarbeidet blant annet ved å teste ut nye måter å jobbe på, nye samarbeidsformer og samordne bruk av ulike virkemidler.  

Sterk universitetsregion 

Et av Trøndelags største fortrinn er at vi har to komplementære universitet i regionen. Mens NTNU har god søkning til campus i Trondheim, har Nord Universitet lang erfaring med å tilby utdanning i distriktene utenfor egne campus.  

- De to universitetene samarbeider godt og utfyller hverandre. Et eksempel på dette er en samarbeidsavtale der Nord Universitet kan benytte NTNUs geografiske nedslagsfelt for å tilby desentralisert utdanning innen sykepleie og vernepleier, forteller Annikken Løe ved NTNU. 

Sterk universitetsregion: Det er et godt og tett samarbeid mellom universitene i fylket forteller Annikken Løe ved NTNU (f.v) og Aina Hildrum ved Nord universitet. Foto:Trøndelag fylkeskommune

Ny i kompetanseforum Trøndelag 

Kompetanseforbundet er ny i Kompetanseforum Trøndelag.  

- Vi ser frem til å bidra i partnerskapet slik at vår aktivitet og opplæringstilbud rettet inn mot arbeidslivet og integrering kan leveres i sterkere samspill med partene i forumet og løfte potensialet for vekst og utvikling i Trøndelag, sier Øyvind Tingstad i Kompetanseforbundet. 

Mer om Kompetanseforum Trøndelag og partnerskapsavtale 

Kompetanseforum Trøndelag ble etablert i 2019 for felles innsats mellom partene i arbeidslivet, utdanningstilbydere og offentlig sektor. Kompetanseforumet består av representanter fra LO Trøndelag , NHO Trøndelag, Næringsalliansen for Trøndelag, NAV Trøndelag, KS Trøndelag, Statsforvalteren i Trøndelag, Trøndelag fylkeskommune, VOFO, Høyere yrkesfaglig utdanning, Nord Universitet, NTNU og Kompetanseforbundet. 

Partnerskapsavtalen ble signert onsdag 21. februar 2023. Målet med avtalen er at Kompetanseforum Trøndelag skal sørge for en helhetlig og samordnet oppfølging av kompetansestrategien gjennom felles mål, koordinert innsats og avklart ansvarsfordeling. 

Her kan du se partnerskapsavtalen 

Trøndelag fylkeskommune har et helhetlig ansvar for den regionale kompetansepolitikken. Dette innebærer å koordinere og legge til rette for samarbeid mellom de ulike aktørene i fylket, sørge for oppdatert kunnskapsgrunnlag og følge opp at vedtatte strategier og planer blir iverksatt.