Asplan Viak har evaluert kollektivtilbudet i Stor-Trondheim. Oppdraget var å gi en analyse av dagens system, hvordan det fungerer og hvordan det kan bli bedre.
Evalueringen er på oppdrag for Trøndelag fylkeskommune, og er finansiert av og forankret hos Miljøpakken. Oppdraget var å gi en analyse av dagens system, hvordan det fungerer og hvordan det kan fungere bedre. I tillegg ble Asplan Viak bedt om å se til andre sammenlignbare byer, for å trekke ut mulig læring.
Asplan Viak oppsummerer sine funn i ni hovedpunkter:
- Kollektivtilbudet i Stor-Trondheim bidrar til nullvekstmålet.
- Nettverksmodellen og metrobussystemet bør videreføres.
- Tilbudsutvikling bør målrettes til områder med markedspotensial.
- En kombinasjon av positive og restriktive virkemidler kreves for å nå nullvekstmålet.
- Nyere mobilitetsløsninger kan spille en avgrenset, men viktig rolle.
- Lokale baneløsninger har mindre potensial.
- Fremkommelighetsarbeidet bør forsterkes.
- Arealutvikling er ikke godt nok utnyttet som virkemiddel.
- Partene i Miljøpakken bør ha en felles kommunikasjonsstrategi.
Deres anbefaling oppsummeres slik:
«Vi anbefaler en forsterkning og videreutvikling av dagens system.
Evalueringens sammenfatning av faktiske data om trafikkutviklingen og kundenes tilfredshet med tilbudet, samt intervjuobjektenes helhetlige blikk, gir ganske entydige svar, både med hensyn til hvordan utviklingen har vært, hvordan tiltakene virker, og hvilke utfordringer man må ta tak i for å fortsette en utvikling i tråd med målene i Miljøpakken.
Vår vurdering er at konklusjonene fra evalueringen også i stor grad samsvarer med vurderinger som ble gjort i tidligere faser i Trøndelag, da man tok beslutningen om hovedgrepene i dagens kollektivtilbud for byområdene.
Slik sett kan vi si at evalueringen ikke har kommet frem til spesielt overraskende innsikter, men heller har understreket og forsterket en forståelse av hvordan et komplekst mobilitetstilbud fungerer, og hvordan rammebetingelser og virkemidler bør spille på lag for best mulig måloppnåelse. Det er likevel potensiale for å øke effektiviteten i systemet. Herunder å sikre gode overganger, samt løfte tilfredsheten blant kundene sør for Trondheim spesielt. En relativt stor restkapasitet i kollektivsystemet gjør at man har mulighet for å ta imot flere reiser i årene fremover.
Utfordringene i årene som kommer er likevel betydelige. Økonomiske perspektiver peker mot fortsatt dyrtid og færre investeringsmidler. Det blir stadig viktigere å få mer ut av det man har, og optimalisere valgte strukturer og løsninger. Tiltak som relativt sett er rimelige, som enkle fremkommelighetstiltak, eller opprettelse av bussruter til nye områder med vekstpotensial kan gi god kundenytte og styrke den samlede tilfredsheten med tilbudet. Om partene i Miljøpakken sammen kan utvikle et attraktivt mobilitetssystem, sett i sammenheng med andre virkemidler, vil man ha gode muligheter til å nå målene i byvekstavtalen, selv uten større investeringer de nærmeste årene.»