Er du interessert i det biobaserte næringslivet?

Portrettbilder av Lars Ahlin, Guro Angell Gimse, Bjarte Bye Løfaldli, Dag Hjelle, Mie Bjune Gjeten og Margareth Opheim som er blant innleggsholderne.
Lars Ahlin, Guro Angell Gimse, Bjarte Bye Løfaldli, Dag Hjelle, Mie Bjune Gjeten og Margareth Opheim er blant innleggsholderne.

4. september samles vi for å snakke om bioøkonomiens rolle i en verden i endring. Hva er status og mulighetsrommet i Trøndelag? Meld deg på, og få med deg smakebiter på noe av det som skjer i regionen.

Meld deg på her

Konferansen er på Scandic Hell Stjørdal, og der får vi blant annet høre mer om:

Forsyningssikkerhet og næringslivets muligheter

Lars Ahlin er styreleder i Lantbrukarnas Riksförbund Jemtland – tilsvarende Bondelaget i Norge. Han arbeider for vilkårene for et robust grønt næringsliv som skal gi forsyningssikkerhet av mat, drivstoff og bioråvarer i regionen – inkludert Sveriges nye rolle innenfor NATO-samarbeidet. Ahlin skal snakke om hvorfor nordiske business-system må bygges i fredstid.

Hva er næringslivets muligheter i ei vanskelig tid? Det skal Guro Angell Gimse, Trøndelags engasjerte og aktive regiondirektør i NHO Trøndelag fortelle om. Gimse driver gård i Melhus, har politisk erfaring fra både kommune, fylkeskommune, storting og regjering, og har sittet i bl.a. justis- og næringskomiteen. Hun har også hatt jobben som kommunikasjonssjef i WoodWorks.

Bioressurser er avgjørende for forsyningssikkerhet og beredskap. Det får vi høre mer om fra Dag Hjelle, brigader, lege og biolog med spesialitet i samfunnsmedisin. Hjelle har gjennom en årrekke ledet Norges delegasjon til NATOs forskningsorganisasjon (NATO Science and Technology Organization) innen sitt ansvarsområde og har også vært mentor for flere forskningsprosjekt innen NATO i samarbeid mellom biomedisin, genetikk og informasjonsteknologi. Nå jobber han med å etablere næringsvirksomhet innen sirkulær økonomi.

Nye råvarer i fôrproduksjonen

Margareth Opheim, utviklingssjef i Felleskjøpet Fôrutvikling er utdannet veterinær med doktorgrad innen husdyrernæring. Hun jobber nå hovedsakelig med utvikling av drøvtyggerfôr og er involvert i flere ulike prosjekter som ser på muligheter for nye råvarer, bedre utnyttelse av eksisterende råvarer og økt bærekraft i landbrukssektoren. Opheim skal gi oss ny kunnskap om mulighetsrommet for nye råvarer i fôrproduksjonen i dag med fokus på tilgjengelighet, selvforsyning og matsikkerhet.

Mie Bjune Gjeten leder Norsk Kylling sin satsing på bærekraftig fôr. Fôr utgjør den største innsatsfaktoren i kyllingproduksjon og står for hele 70 % av klimafotavtrykket til Norsk Kylling. Innen 2030 skal de redusere utslippene forbundet med fôr med 50 % og kutte all bruk av soya. Vi får høre hvordan Norsk Kylling skal ta i bruk et utvalg nye og mer bærekraftige fôrråvarer for å nå disse målene i Gjeten sitt innlegg.

Se fullt program her

Meld deg på i dag, og lær mer om forsyningssikkerhet, samfunnsberedskap, grenseregional samhandling og tverrsektorielt samarbeid innenfor hav-, jord- og trebaserte verdikjeder.