Brukollaps bremser næringslivet i Trøndelag og Møre og Romsdal

tog, onrail
Foto: Arne Aaeng/Onrail

Det haster med å bygge ei midlertidig jernbanebru over Gudbrandsdalslågen i Ringebu. Dersom det drar ut i tid, frykter Samarbeidsforum for samferdsel Trøndelag og Møre og Romsdal at markedet for godstransport kan forsvinne for godt.

Uroen kommer fram i en felles uttalelse som er sendt til Samferdselsdepartementet. 

Fylkesordførerne i de to fylkene er utålmodige og sier at situasjonen er kritisk. De vil ha tilbake den gjennomgående togtrafikken på Raumabanen og Dovrebanen.

- Årlig har godstogtransporten på Raumabanen erstattet 10.000 lastebilvogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Godstransporten på Raumabanen står i fare for å forsvinne helt om det ikke snart bygges en jernbanebru over Lågen. Da må godset over på E136/E6, og på de mange tusen vogntogene. Det vil være alvorlig både for trafikksikkerhet, klima og miljøsier fylkesordfører Line Hatmosø Hoem i Møre og Romsdal fylkeskommune. 

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener godstogselskapene må få hjelp.

- Regjeringen må så raskt som mulig få på plass en kompensasjonsordning for togselskapene som nå ikke kan kjøre godstrafikk på tognettet. Dette slik at selskapene kan starte opp godstransporten så snart broen er på plass, sier Sandvik. 

Her kan du lese felles uttalelse om ekstremværet og konsekvenser for Trøndelag og Møre og Romsdal

Kontaktpersoner: 

Tore O. Sandvik 
Fylkesordfører Trøndelag fylkeskommune
Tlf: 995 41 944

Line Hatmosø Hoem 
Fylkesordfører Møre og Romsdal fylkeskommune
Tlf: 986 51 784