Spennende kokkekonkurranse i Trondheim

Tirsdag startet den prestisjefylte kokkekonkurransen Bocuse d’Or Europe i Trondheim. Kokker fra 20 land konkurrerer om å bli Europas beste kokk.

Konkurransen arrangeres over to dager,  med ti deltakerland hver dag. Tirsdag var det ti første kandidatene i ilden. Deriblant den norske kandidaten, og tidligere elev ved Kyrksæterøra videregående skole, Håvard Werkland.

Håvard jobber til daglig som assisterende kjøkkensjef ved Speilsalen restaurant på Britannia hotell.

– Det er en stor ære for meg å representere Norge i Bocuse d’Or. Det er en plattform hvor man kan få vist frem sine beste sider.  Jeg skal gjøre mitt ytterste for representere Norge på en god måte, sa Werkland før konkurransen.

Oppgaven var å lage to retter. En fatrett og en tallerkenservering. I tallerkenserveringen var råvarene reinkjøtt fra Norge og akevitt fra Linie. I fatretten var råvarene norsk skrei, kamskjell og tørrfisk. Lagene hadde til sammen 4, 5 timer til rådighet.

Håvard og team Norway serverte noen nydelige retter. Her kan du se hele menyen

Stolte statsråder

Mange hadde tatt turen til Trondheim for å overvære denne gjeve kokkekonkurransen.  Fiskeri- og havbruksminister Cecilie Myrseth og landbruks-og matminister Geir Pollestad fikk æren av å åpne årets Bocuse d’Or Europe. Det er andre gang Bocuse d’Or blir arrangert i Norge.

Fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth, fylkesordfører Tomas Iver Hallem og landbruks- og matminister Geir Pollestad.

- For en ære! Tusen takk til Bocuse d’Or for at de valgte Trondheim som vertskap for dette prestisjefylte arrangementet. Jeg gleder meg til å se hva disse flinke kokkene kan lage med de flottene råvarene de har fått. Jeg er sikker på at vi vil se kreativitet, lidenskap og svette. Jeg ønsker alle de 20 landene masse lykke til, må den beste kokken vinne, sa Cecilie Myrseth under åpningen.

Trøndelag fylkeskommune er stolt arrangør , og prosjektets eier sammen med Trondheim kommune og Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Dyktige elever

Det er mange i sving under en slik konkurranse, og vi har hatt mange dyktige elever og lærlinger med på årets konkurranse.

Elias Knudsen er tidligere elev ved Strinda videregående skole. Han er med som commis for Tyskland. Commis er en medhjelper. Elias jobber til daglig som lærling på Speilsalen på Britannia.

Eirin Dahl var commis for det nederlandske laget.

Også Eirin Dahl har fått prøve seg som commis. Hun har bistått det nederlandske laget. Eirin er tidligere elev ved Steinkjer videregående skole, og jobber nå som lærling hos Statholdergaarden i Oslo.

- Det er veldig gøy og spennende å få være med på dette, forteller Eirin.

De flotte rettene som dommerne har fått smake og bedømme, serverers av dyktige elever og lærlinger fra ulike skoler og bedrifter i Norge. Flere av disse er trønderske ungdommer. Og under konkurransen har vi hatt elever fra Strinda, Levanger, Fosen og Guri Kunna som er med som servitører, heiagjeng, medhjelpere backstage med mere.

EXPO-messe og verdens største lavvo

Parallelt med kokkekonkurransen har det også disse to dagene vært arrangert EXPO-messe i Trondheim spektrum.

På EXPO- messa fikk besøkende mulighet til å møte et bredt spekter av produsenter og leverandører til kjøkken- og restaurantindustrien. Lokale og nasjonale aktører har tatt turen til Trondheim spektrum. Her var det mulig å få ulike smaksprøver som blant annet reinsdyrtunge og reinsdyrhjerte, eller skrei for å nevne noe.

Rett utenfor Trondheim Spektrum kunne også publikum få oppleve verdens største lavvo.

Norad Foodlab serverte gjestene to typer tradisjonelle reinsdyrpølser: Samisk mørkblodpølse og Evenki lydblodpølse fra Sibir. I tillegg ble det også servert reinsdyrhodesuppe og reinsdyrpannekaker med multesyltetøy.

I tillegg inviterte også Credo kompetansesenter elever på 6.trinn til et læringsopplegg i forbindelse med Bocuse d’Or. Her fikk elevene lære mer om tradisjonelle råvarer og bærekraft, og fikk lage både smoothie og potetlefser.

Dette og mye mer var det mulig å oppleve i tillegg til å se Europas beste kokker i aksjon.

Vinneren av  Bocuse d’Or kåres onsdag kveld

Kokkene blir bedømt av en internasjonal jury. Onsdag kl. 18.00 kåres årets vinner av  Bocuse d’Or Europe.  De ti beste kandiatene går videre til verdensmesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or Lyon i januar 2025.

Se direktesending og les mer på: https://bocusedornorge.no/

Her kan du se flere bilder fra Bocuse d’Or