Electreon skal bygge elektrisk vei i Trondheim

Foto: AtB

Selskapet Electreon skal bygge den 80 meter lange testveien sør i Trondheim. Det er første gang denne teknologien blir testet ut i Norge.

Fra 1. januar 2025 er det krav om at alle nye bybusser skal være utslippsfrie. AtB, Miljøpakken og Trøndelag fylkeskommune har gått sammen om et unikt pilotprosjekt som vil undersøke om lading fra veibanen, enten stillestående eller i fart, kan gi utslippsfrie metrobusser. 

Selskapene ENRX og Electreon ble invitert inn i anbudskonkurransen, og begge leverte gode og solide tilbud. Til slutt var det Electreon som vant kontrakten. 

 - Vi er glade over å ha blitt valgt som vinnere av anbudskonkurransen. Norge har bygget ut et omfattende offentlig ladenettverk, og vi er glade for at Electreons banebrytende teknologi utvider porteføljen, sier leder for forretningsutvikling i Electreon Norden, Maher Kasskawo 

Kasskawo tror at Electreons trådløse lading vil overgå forventningene og bidra til at overgangen til elektriske busser skjer sømløst. 

- Vår løsning opprettholder driftseffektiviteten til bussflåten samtidig som den bidrar til redusert batteristørrelse, og dermed redusert vekt. Dette gir en mer bærekraftig transport, sier Kasskawo. 

Det er første gang teknologien blir testet ut i Norge, og også internasjonalt er det få slike veier. I tillegg er det første gang elektrisk vei blir testet i vinterforhold. 

 - Det er en ære å være en del av dette prosjektet og vise teknologien vår i krevende vinterforhold, sier Kasskawo. 

Spennende og viktig prosjekt  

 - Dette er et viktig prosjekt for busser og godstransport på veg som vil gi kunnskap blant annet for det kommende bussanbudet i Stor-Trondheim. Induktiv lading av busser i bevegelse er en fascinerende mulighet. Vi vil finne ut om teknologien kan fungere i krevende vinterforhold hos oss og hva som skal til for å lykkes, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.  

Electreon har gjennomført flere lignende prosjekter tidligereSelskapet hadde sitt første smartveiprosjekt på Gotland i Sverige i 2017, og har i tillegg hatt et ladeveiprosjekt i Balingen i Tyskland. 

Electreon starter bygging i juli 2024, og veien vil være i drift fra ca. august 2024 og ut 2025.  

- I første omgang vil to elektriske 12 meter busser bli bygget om til å kunne motta lading fra den elektriske veien, forteller Pütz.  

Mer om elektrisk vei 

I pilotprosjektet skal det skal bygges en 80 meter elektrisk vei. Elektrisk vei innebærer at kjøretøyene lader under kjøring, i dette tilfellet ved induksjon. Den elektriske veien vil bestå av ladeplater som legges i veibanen under asfalten. I tillegg til ladeplatene vil det bli satt opp noen kabinetter til strømforsyning, diverse kraftelektronikk og styring og kontroll. I piloten vil kabinettene plasseres over bakkeplan, men ved senere utbygginger vil det være mulig å plassere disse under bakkeplan.  

Piloten vil bli bygget i den sørlige enden av Kvenildstrøa på Sandmoen, sør i Trondheim. Veistrekningen ligger innenfor bussdepotet på Sandmoen.  

Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget til sammen 22, 4 millioner til pilotprosjektet. 

Pilotperioden varer i utgangspunktet til 2025. Den elektriske veien vil ha vesentlig lenger teknisk levetid, og det jobbes aktivt med å finne andre prosjekter eller brukere som kan finansiere videre drift fra 2026.   

 

Kontaktpersoner: 

For mer informasjon om anbudsprosessen ta kontakt med:  

Konrad Pütz 
Direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune 
Tlf.: 936 22 482 

For mer informasjon om elektrisk vei ta kontakt med:  

Pål Preede Revheim 
Seniorrådgiver AtB 
Tlf: 466 14 466