Elev

Du har rett til medvirkning og tilpasset opplæring, i et trygt og godt skolemiljø. Du har også plikter som er viktig å kjenne til.

Vi er ombud for alle elever i offentlig og private videregående skoler. I et nytt skolemiljø med nye forventninger til deg som elev, er de helt vanlig å møte utfordringer. Da er det godt å vite at ombudet kan hjelpe deg.

Ombudet drar hver høst på en skoleturne til alle videregående skoler i Trøndelag. Her møter vi elever, elevrådet og ledelsen på skolen. Tema på våre skolebesøk er trygge og inkluderende skolemiljø, mobbing, medvirkning, rettigheter og plikter. Ellers i skoleåret har ombudet kontakt med enkeltelever, klasser og grupper av elever som ønsker hjelp, veiledning og informasjon. Ombudet kan også gi workshops og holde foredrag på bestilling.  

Husk at du som elev har rett til å si ifra og bli hørt om det som angår deg.

Tilpasset undervisning

Du har krav på at undervisningen skal passe til deg. Fortell læreren hvordan du lærer best. Det finnes ulike undervisningsmetoder og måter å lære bort på. Skolen må jevnlig og systematisk vurdere om elevene har utbytte av opplæringen. Lærerne skal følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis de er i tvil om en elev har tilfredsstillende utbytte av opplæringen.

Si ifra når det er noe du ikke forstår, slik at læreren får mulighet til å gi deg best mulig veiledning og undervisning ut fra dine behov.  Bruk elevsamtalen til å snakke med læreren om hvordan du lærer og hva som skal til for at du lærer best.

Opplæringsloven kapittel 11-1: Tilpasset opplæringOpplæringsloven kapittel 11-2: Tilfredstillende utbytte av opplæringenOpplæringsloven kapittel 11-7: Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring/ sakkyndig vurdering
Undervisning skal være gratis

Du skal ikke betale for lærebøker, utstyr eller aktiviteter, som f.eks skoleturer.

Opplæringsloven: Gratisprinsippet

Alle elever skal lære å ta ansvar, delta og medvirke i et inkluderende fellesskap. Det kan bli mindre krenkelser og mistrivsel når elevene er aktive og medvirker i det forebyggende arbeidet for et trygt og godt skolemiljø.

Elevmedvirkning i skolemiljøarbeidet 

Opplæringsloven kapittel 10-2: Elevene sin rett til medvirkning

Opplæringsloven kapittel 10-4: Skoledemokratiet

Opplæringsloven kapittel 10-5: Organisering av skoledemokratiet
På elevrad.no kan elever og elevrådskontakter finne informasjon og veiledning knyttet til deltakelse i elevdemokratiet.

Informasjon til elevråd

«Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring» (§ 12 i Opplæringsloven).

Dette er en rettighet du som elev har. Hvis du derimot ikke har det bra på skolen, føler deg ensom og alene, blir utsatt for stygge kommentarer og negativt kroppsspråk, blir utestengt, latterliggjort eller mobbet ,- ta kontakt med elev- og lærlingombudet. Det er din opplevelse som gjelder og de voksne har en plikt til å hjelpe.

Uønskede hendelser på nett kan påvirke elevenes opplevelse av skolemiljøet. Elever som ikke er inkludert på skolen er ofte de samme som ikke blir inkludert, eller opplever at de er utenfor, i for eksempel sosiale medier og gaming.  

Opplæringsloven: Rettigheter om skolemiljø

Udir: Forebygging av digitale krenkelser

Hva gjør du?

Snakk med foreldre/foresatte, kontaktlærer, avdelingsleder, helsesøster, fastlege eller andre du er trygg på. Fortell!

Ta kontakt med elev- og lærlingombudet hvis du føler du ikke blir hørt eller tatt på alvor, du ikke tør fortelle andre om det, eller du ønsker råd og veiledning.

Du kan melde saken til Statsforvalteren hvis det har gått mer enn en uke siden du varslet skolen, men du ikke er fornøyd med skolens oppfølging og håndtering av saken. Statsforvalteren vil se på hva skolen har gjort og hvordan, og de kan bestemme hva skolen må gjøre videre.

Kontaktskjema ved varsling til Statsforvalteren

Du kan kontakte Statsforvalteren også via mobiltelefon alle hverdager:
Tlf: 481 61 491
Tlf: 482 29 619

Hva gjør skolen?

Tar deg som elev på alvor! Det er din opplevelse av hvordan du har det som betyr noe.

Skolen har plikt til å hjelpe elevene.

Det du som elev forteller, skal varsles til rektor. Hvis det er en voksen som har krenket deg, skal rektor varsle skoleeier.

Skolen undersøke saken.

Skolen informerer deg underveis om hva, hvordan, hvem og når ting planlegges, når tiltakene skal gjennomføres, hvem som har ansvaret og når tiltakene skal evalueres.

Denne aktivitetsplanen kan endres flere ganger avhengig av hva som fungerer eller ikke, nye tiltak kan settes inn. Som elev kan du uttale deg om effekten av tiltakene, samt bidra med utforming av planen

Film om utestenging(Vimeo)
Benytt gjerne denne filmen som et verktøy  til å jobbe med et trygt og inkluderende klasse- og skolemiljø, i 
skoleklasser / elevråd / foreldremøter / fagdager.(Manus/skuespillere: VG3 Drama, Cissi Klein videregående skole 2023)

Refleksjonsspørsmål

  • Hva tenker dere om det som skjer i filmen?
  • Hvordan kan dere som; klasse / skole / elevråd, jobbe med inkludering og trivsel for alle?
  • I hvilke situasjoner kan det være nyttig å ta kontakt med Elev- og lærlingombudet (ELOT)? 

Informasjon om fraværs- og ordensregler, IKT-reglement og regler for lån av læremidler i videregående skole.

Dokumentert fravær 

Hvis du har gyldig grunn til å være borte fra undervisningen, er det viktig at du kan dokumentere det, slik at fraværet ikke teller. 

De gyldige grunnene til å være borte fra undervisningen er: 

  • sykdom eller andre helseforhold 
  • velferdsforhold 
  • arbeid som tillitsvalgt 
  • politisk arbeid 
  • hjelpearbeid 
  • lovpålagt oppmøte 
  • representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå 
  • religiøs høytid for medlemmer av et annet trossamfunn enn Den norske kirke (inntil 2 skoledager) 
  • møte med rådgiver, elevrådsarbeid og organisert studiearbeid etter avtale med faglærer eller rektor 
  • enkelte kjøretimer som er vanskelig å kombinere med skolehverdagen: 
  • obligatorisk sikkerhetskurs på bane (4 timer) 
  • praktisk øving i landeveiskjøring (5 timer)  
  • planlegging og kjøring i variert trafikkmiljø (4 timer) 
  • teoretisk og praktisk førerprøve 

 

Vurdering

Gjennom skoleåret skal du få tilbakemeldinger som hjelper deg å lære. Karakterene du får, skal vise hvor godt du har nådd målene i faget. Du har klagerett på alle karakterer som kommer på vitnemålet. 

Læreren skal også gi deg tilbakemeldinger slik at du får vite hva du kan og hva du trenger å lære mer om. Du skal også få vite hva som er viktig når læreren setter karakter.

Læreren har ikke lov å trekke inn fravær, orden, oppførsel eller forutsetningene dine, når han eller hun setter karakter i et fag.  

Klage på undervisning

Hvis du eller klassen opplever at en lærer som ikke gjør jobben sin, ta opp saken direkte med læreren. Ta med deg tillitseleven og ta en prat med læreren? Det er bedre for læreren å få høre hva det gjelder direkte fra dere. Da har læreren også muligheten til å forbedre seg. 

Hvis dette ikke hjelper, bør dere ta det opp med avdelingsleder eller rektor. I alvorlige tilfeller bør dere skrive brev til rektor og få med så mange som mulig av elevene og foreldrene i klassen.

Hva gjør rektor når han får inn en klage på en lærer? Rektor snakker med både elevene og læreren. Rektor har ikke lov til å si til elevene hva han/hun gjør med læreren etter dette. Det er fordi personalsaker er under rektors taushetsplikt.  

Klage på karakterer

Karakteren kan gå opp, bli stående eller gå ned når du klager. 

  1. Du har 10 dagers klagefrist på standpunkt og eksamenskarakterer.  
  2. Be om begrunnelse hvis du lurer på om du skal klage
  3. Fyll ut riktig klageskjema og send det til skolen.  

Klage på standpunktkarakter

 

Last updated 2023.03.20