Unik vei snart ferdig i Trondheim

Elektrisk vei, ladeplater, induktiv
Prosjektleder Pål Preede Revheim viser frem det som skal bli den 100 meter lange elektriske testveien på Sandmoen. I veibanen ligger ladeplater, og etter at veien er asfaltert vil det se ut som en helt ordinær bilvei. Foto: Mona Jønvik Andersson, Trøndelag fylkeskommune

Byggingen av den 100 meter lange elektriske veien på Sandmoen i Trondheim er snart i mål. Dette blir den første veien av sitt slag i Norge.

På Sandmoen bussdepot i Trondheim har det vært hektisk aktivitet den siste uken. Her bygges en elektrisk vei som skal gjøre det mulig for busser å lade mens de kjører.

– Etter år med planlegging er det godt å se løsningen ta form. Vi vil lære mye av dette prosjektet, og det blir spennende å starte testingen. Å lade busser mens de kjører kan spare tid og penger, og det er viktig å undersøke om dette fungerer på våre veier og under våre forhold. Denne kunnskapen er avgjørende for framtidens bussystem i Trondheimsområdet fra 2029, sier Konrad Pütz, direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune.

Viste frem teknologien

Prosjektet er et samarbeid mellom Miljøpakken, AtB og Trøndelag fylkeskommune. Målet er å undersøke om induktiv lading fra veibanen kan gjøre det mulig å ha utslippsfri drift av energikrevende busslinjer, spesielt under krevende trønderske vinterforhold. Dette er viktig fordi alle nye bybusser må være utslippsfrie fra 2025. I Trondheim vil dette slå inn med full kraft fra 2029 når vi skal inngå nye busskontrakter.

induktiv lading
Foto: AtB as

Etter sommeren vil busser med induktiv lademottaker kjøre på testveien. Avansert teknologi er blitt lagt under bakken, og torsdag ble presse invitert på besøk. Da var det siste sjanse for å se kabler og ladeplater før de ble dekket med asfalt.

I en oppstartsfase låner prosjektet en buss fra Sverige, brukt i et lignende prosjekt på Gotland. Senere i høst vil to flunkende nye, grønne bybusser bli levert med lademottakere. De vil kunne settes inn i ordinær drift.

Buss, foliert, testbuss
Testbussen er lånt fra Sverige og omprofilert og foliert til dette prosjektet. Den vil bli brukt i oppstarten av prosjektet.Foto: AtB

Alt klart til august

Prøveperioden varer fra august 2024 til ut 2025, med kontinuerlig overvåking og datainnsamling. Dette vil bli brukt til å blant annet vurdere effektivitet, sikkerhet og hvordan systemet påvirkes av snø, is og veisalting.

– Dette er en helt spesiell bilvei. Og en av de mest spennende mulighetene ved elektrisk vei er at den kan brukes av alle typer kjøretøy som er utstyrt med mottaker for induktiv lading. Dette skiller teknologien fra mange andre ladeløsninger for busser, sier Pål Preede Revheim, seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB.

Prosjektet er finansiert av Miljøpakken og Enova, og det er bevilget inntil 22,4 millioner til prøveprosjektet. Alt er nå klart for oppstart i august, og dette blir første gang induktiv lading i fart testes i Norge.

For mer informasjon om prosjektet, besøk atb.no/elvei. Her finner du også spørsmål og svar om den elektriske veien, samt flere detaljer om veien videre.

Kontaktpersoner: 

Konrad Pütz
Direktør for samferdsel i Trøndelag fylkeskommune
Tlf: 936 22 482

Pål Preede Revheim 
Prosjektleder og seniorrådgiver teknologi og forretningsutvikling i AtB
Tlf: 478 02 820 

Se, hør og les også disse sakene: 

Distriktsnyheter Midtnytt - NRK TV

God ettermiddag Trøndelag - Distriktsprogram - Trøndelag - NRK Radio

Her kan bussen lade mens den kjører: – En vinn-vinn situasjon - adressa.no

Her skal busser lades i fart - nearadio.no